فونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا ساز
فونت زيبا ساز
سلاح سرد لیفا در ورزش رزم پهلوانی پَرتوآ
 
درباره وبلاگ


به وبلاگ پرثوآ وحدت ایرانیان شهرستان شازند استان مرکزی خوش آمدید .
موضوعات
آخرين مطالب
آرشيو وبلاگ
نويسندگان



نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 23
بازدید دیروز : 57
بازدید هفته : 23
بازدید ماه : 182
بازدید کل : 35265
تعداد مطالب : 104
تعداد نظرات : 60
تعداد آنلاین : 1



چاپ این صفحه




در اين وبلاگ
در كل اينترنت

تماس با ما

<-PollName->

<-PollItems->

داستان روزانه
IRANIAN VAHDAT PARTHOWA--- پَرثوآ وحدت ایرانیان
THE BEST EPIC & MARTIAL ARTS SPORT IN I.R.IRAN -- بهترین ورزش رزمی کاملا ایرانی




با سلام خد مت شما پَرتوآ کاران عزیز !!!

درکشورهای مختلف باتوجه به شرایط و محیط جغرافیایی و موقعیت مکانی از ابزارها وسلاح های مختلف استفاده می شود.در این میان بعضی از این سلاح ها از نظر دسترسی آسان تر و همچنین کاربرد بالاتر، فراوانی فنون و یادگیری سریع شهره اند که از آن جمله ، می توان چوب را نام برد. دراین قسمت به معرفی نوعی از چوب(لیفا) می پردازیم که همواره مورد توجه ایرانیان(جنگاوران و هنروران)بوده است.وحتی غیر نظامیان نیز در زندگی روزمره خود با آن سروکار داشته اند.

 

لیفا

یکی از ابزار آلات کشاورزی و ازجمله ابزار هایی است که در زمان جنگ درگیری به عنوان سلاح از آن استفاده می شده است این ابزار ایرانی که معمولاً برای راحتی و سبکی در حمل بیشتر به صورت چوبی از آن استفاده می شود.

ضخامت آن از 5.2 تا 5 سانتیمتر و بلندای آن از 1.5 تا 2 متر متغیر بوده و بستگی به قد ، وزن ، قدرت ، مهارت و نوع استفاده از آن دارد.

از مزیت های لیفا که کاربرد رزمی آنرا زیاد  می کند سختی و دوام چوب آن و حالت دو شاخه ای یا دو چله بودن سر چوب است که برای این منظور از چوب های جنگلی خاصی استفاده می شود .کشاورزان معمولاً استفاده های مختلفی از لیفا می کنند از جمله: جمع آوری و جابجایی کاه گندم ، علوفه ، کاسود (خوشه گندم) و غیره را که با این ابزار انجام می دهند و اصطلاح لیف زدن و لیفا کردن با این ابزار در میان آنها رایج است.

استفاده از این ابزار به عنوان سلاح بستگی به داشتن دانش کامل و کافی از فنون رزمی این ابزار دارد.البته این سلاح با چوب دستی نیز شباهت هایی دارد اما همان طور که گفته شد داشتن دو شاخ بر روی چوب کارآیی و ارزش فنی آن را بالا می برد.قابل ذکر است قبل از استفاده از لیفا در مبارزه باید چگونگی استفاده و به کارگیری آن را آموزش ببینید .

 بهترین روش استفاده از لیفا که از سلاح های بلند به حساب می آید حرکت در خط خارجی یا بیرون ، حمله به صورت هجمه کردن و پرتاب های مستقیم با انتهای چوب و ضربات تند است و از دیگر عوامل مؤثر در استفاده از لیفا که آنرا در نوع خود بی نظیر کرده است دفاع کردن با قسمت بلند بدنه و دفاع پیچشی با دوشاخ سر چوب است . همچنین دیده شده است که افرادی برای استفاده بیشتر و بهینه از این ابزار انتهای آن را  به سلاح دیگری به نام کِن (KEN) تبدیل کرده اند که تاثیر گذاری فنون ضربه ای آن را  بالا می برد .به این صورت که انتهای آن را  تراشیده و آنرا  تیز کرده اند و برای شکار ، ماهیگیری و حرکات پرتابی از آن سود می برند.


نظرات شما عزیزان:

جعفر
ساعت21:04---18 مهر 1394
با درود بر ایرانیان نژاده.ما در مازندران به چوبی که در سر خرمن برای جدا کردن کاه و کلش از دانه ی محصول به کار می رور لیفا می گوییم که با واژه ی لیفای ورزش رزمی همریشه است چرا که هر دو به معنای چوب هستند.

دانیال صفری
ساعت0:15---31 مرداد 1393
سلام به استاد کلبعلی
میخواستم بگم من هنوزم منتظرم1393/5/30


نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







یک شنبه 19 مرداد 1393برچسب:سلاح سرد لیفا در ورزش رزم پهلوانی پَرتوآ, :: 22:18 ::  نويسنده : MOHAMMAD MORTEZAEI